Hírek
2012. Május 14. 07:19, hétfő |
Sport
Forrás: Nemzeti Sport Online
Nem izgulta el: Maldonado- és Williams-diadal Barcelonában!
A karrierje során a pole pozícióból először induló venezuelai Pastor Maldonando a futamot is megnyerte a Formula–1-es Spanyol Nagydíjon.
Fernando Alonso a hazai futamán ugyan a rajtot követően az élre állt, de a Williams pilótája a második kerékcseréjét követően visszavette a vezetést. A harmadik és a negyedik helyen a Kimi Räikkönen, valamint Romain Grosjean által vezetett két Lotus jött be.
A két fő kérdés Barcelonában a rajt előtt az volt, hogy vajon mit tud kezdeni Pastor Maldonado a pole-lal – a venezuelai ugyan „csak” a második helyen zárta az edzést, de Hamilton visszasorolásával előrelépett, és igen meggyőző teljesítményt nyújtott szombaton.
A másik, hogy a McLaren a szombati üzemanyagbaki (Hamiltonnak túl kevés maradt a tankjában mintaadáshoz, így megállították a pályán) után mit tud kezdeni két gyenge rajthellyel a versenyen. A paddockban arra tettek volna többet, hogy Maldonado nem bírja a nyomást és „fejre áll” – óriási sanszot kapott a Williams pilótája, de még rutintalan az ilyen szituációkban. A McLarenek szereplésével kapcsolatban vegyesek voltak a vélemények – szenvedéstől kettős pontszerzésig jósoltak mindent –, a csapat a szezonbeli hibák miatt viszont „kapta az ívet” a kritikusoktól... Jenson Button mindenesetre amondó volt, Maldonado királysága pünkösdi:
„Lewis nagyon csalódott lehetett a tegnap történtek miatt, hiszen nagyon gyors volt – és én is úgy érzem, hogy a pontszerző helyeken mindenképp ott lehetek. Szokatlan dolog Maldonadót ennyire a mezőny elején látni, én amondó vagyok, hogy teljesen más végeredményt fogunk látni” – idézte a BBC Buttont (az angol aztán rossz jósnak bizonyult).
A VERSENY
Nos, elizgulja-e Maldonado? – kérdezte mindenki a rajt előtt. Mindenki lágy keverékű gumikon startolt a hatvanhat körös távra. Maldonado jobbra szorította Alonsót, aki bejött a belső íven, bedugta az autó orrát, és elsőként fordult el a célegyenesből – közben Pérez kicsúszott, de bravúrosan korrigált. Alonso el tudott lépni egy kicsit, és hogy a Ferrarinak jó napja legyen, Massa is remekül rajtolt. Alonso, Maldonado, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Schumacher, Vettel, Button volt a sorrend az első kör után. A nagyot csúszó Pérez pedig elsőként bevonulhatott a boxutcába kerékcserére. Massa a 11., Vergne a 14., Hamilton a 18. helyre jött föl.
Schumacher bejött a hatodik helyre, Vettel elé; a kerékcserén túllevő Pérez kemény keveréken adott mindenkinek egy másodpercet, megfutva a leggyorsabb kört (alighanem berágott a rajtproblémák miatt, és kicsit megnyomta...). Webbert kihívták a boxba, Alonso másfél másodperccel volt Maldonado és néggyel Räikkönen előtt – a Red Bull pedig a nyolcadik körben kihozta Vettelt is. Webber közben utolérte Karthikeyant, és alig győzött fékezni, hogy ne bontsa le a HRT-t... Maldonado és Alonso nagyon hasonló köridőket futott, így a venezuelai nem tudott közelebb kerülni, Lewis Hamilton pedig hátulról indulva lassan, de biztosan darálta be a mezőnyt, feljőve a 11. helyre, kihasználva az előtte autózó Nico Hülkenberg hibáját.
Rosberg, Button és Di Resta is „a boxba szaladt”, majd kiállt Alonso is, a Ferrari-csapat jól dolgozott, kevesebb mint húsz másodperc alatt végzett. Érkezett a boxba Maldonado és Räikkönen, váratlan esemény nem nehezítette a munkát, a finn viszont (a többiekkel ellentétben) lágy gumikat kapott. A BBC-nek besegítő Jaime Alguersuari közben „tökéletesnek” nevezte a Red Bull boxkiállásának ütemét.
Bruno Sennának már volt egy afférja Grosjeannal, aztán a 13. körben Michael Schumacherrel is – Schumacher a kavicságyban végezte, szezonbeli szerencsétlenségéhez híven, miután hátulról megzúzta Sennát, aki csúnya hátsó defekttel poroszkált tovább (majd feladta a versenyt). Az „öklelő” Schumacher a csapatrádión egy „Idióta!” harci kiáltással kommentálta az esetet... Pedig Schumacher nem tűnt épp ártatlannak.
Hamilton bemutatott egy elég sajátos elindulást a boxban (nem ez volt az első baki, ott maradt az autó előtt egy emelő), a kerékcserék első köre után Alonso, Maldonado, Räikkönen, Hamilton, Grosjean, Vettel, Button, Kobajasi volt a sorrend, a Lotusok és Rosberg és Di Resta mentek lágy keverékkel.
A 17. körben Webber alól „elfogyott” a Red Bull, nem volt leszorítóerő, az ausztrált négyen faképnél hagyták, mielőtt bevergődött volna a boxba egy kerék- és első orrkúpcserére. Maldonado üldözte Alonsót, de a lőtávolba kerülést gátolta, hogy nem tudott „csont nélkül” elmenni Narain Karthikeyan mellett. A háttérben (8–9. hely) Massa és Hamilton került küzdőtávolságba (felkészül a tréler...), Maldonadót kihívta a Williams második kerékcseréjére, a venezuelai kemény keveréket kapott, és a harmadik helyre sorolt vissza.
A 27. körben Fernando Alonso látogatott a boxba, viszont nem távozott boldogan, mert a korábban kihozott Maldonado irgalmatlan gyors (1:27.9) kört futott, és átvette a vezetést. A Williams igen jót húzott!
Ismét csúcsforgalom volt a boxutcában, Räikkönen és Vettel „depózott” egymás után, Massa és Hamilton pedig elkezdte páros csatáját. Vettel és Massa sárga zászló figyelmen kívül hagyásáért egyaránt áthajtásos büntetést kapott (ennyit a csatáról). A sorrend harminc kör után: Maldonado, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Hamilton, Vettel, Rosberg, Button, Kobajasi, Hülkenberg volt, Maldonado előnye pedig hét másodperc.
Charles Pic feladta a versenyt, Alonso pedig elkezdett közelebb jönni Maldonadóhoz, igaz, stabilan lőtávolon kívül maradt így is, míg Hamilton a két Toro Rossóval keveredett szórakoztató kis csatába (erőből „megette mindkettőt” nagyon szépen). A középmezőnyben Di Resta, Massa és Button keserítette egymás életét, végül Button sebességi fölénye érvényesült.
Maldonado következő kiállása a 41. körre esett (volt egy kis bizonytalanság a boxban a csapatnál, pár tized biztos benne maradt a kerékcserében), így Alonso az első helyre került, Räikkönen a másodikra, és a finn gyorsabb volt a spanyolnál. Alonsót a 45. körben hívták ki, a ferraris 3.1 másodperccel Maldonado mögé jött vissza, míg közben Räikkönen ment az élen, igaz, annak tudatában, hogy még ki kellett jönnie. Alonso a leggyorsabb körrel villant (1:27.390), Maldonado pedig megelőzte Räikkönent, akinek visszapillantójában feltűnt a spanyol Ferrarija. Maldonadót a boxból a gumik óvására utasították (elhangzott több olyan vélemény, hogy harmadik kerékcseréje túl korai volt), és a venezuelainak közben Alonsót is maga mögött kellett tartania. Van könnyebb feladat is, főleg, hogy Alonso nagyon jött.
Räikkönen kiállt a boxba, Alonso pedig sokkal gyorsabb volt Maldonadónál, a csapatrádión pedig a Lotustól azt tippelték, hogy az élen hajtó kettősnek még ki kell jönnie kerékcserére a legvégén. Ez csak tipp volt, az viszont biztos, hogy Alonso megérkezett Maldonado nyakára – az 50. körben a tűzpiros Ferrari támadási távolság közelébe ért a Williams mögött. Räikkönen 1:26.938-cal megfutotta a leggyorsabb kört, Maldonado és Alonso között egy másodperc körül állandósult a különbség, vihar előtti csend honolt. Grosjean 1:26.250-et ment, a két Lotus félelmetes sebességgel körözött a pályán.
Tíz körrel a vége előtt Maldonado, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Rosberg, Kobajasi, Hamilton, Button, Vettel, Hülkenberg volt az első tíz sorrendje; Alonso ismét megnyomta, és közelebb került az éllovashoz. Räikkönen sokkal gyorsabb volt náluk, de nagy különbséget kellett ledolgoznia, Vettel pedig átvette a nyolcadik helyet, megelőzve Buttont. Kobajasi Rosberggel csatázott az 5. helyért, össze is ért a két autó kereke az első előzési próbálkozásnál, majd a másodiknál a japán megelőzte a Mercedes-pilótát.
Maldonado (már amennyire ilyen esetben ez elképzelhető) kicsit fellélegezhetett, mert két másodpercre került Alonsótól, közben a hátsó gumik óvására figyelmeztette csapata. Alonsónak elfogytak a gumijai, Räikkönen pedig nagyon jött hátulról, a kérdés az utolsó körre az maradt, hogy ez elég lesz-e. Maldonado elsőségét nem fenyegette ekkor már veszély (legfeljebb a venezuelai nyomhatta volna be az önpusztító gombot), a Williams-csapatnál alighanem az égben volt mindenkinek a pulzusa, miközben figyelték a 18-as számú kék-fehér autót. Maldonado végigment, bravúros hétvégi teljesítményét élete első (egyben Venezuela első) futamgyőzelmével koronázta meg, Alonso ért célba a második, Räikkönen a harmadik helyen. Ebből az is látszik, hogy Button milyen rossz jósnak bizonyult, mert ő azt mondta, a rajtsorrend úgyis megváltozik...
A dobogósok mögött Grosjean, Kobajasi, Vettel, Rosberg, Hamilton, Button, Hülkenberg lett az első tíz helyezettet kikerekítő pilóták sorrendje – a Williams 114. futamgyőzelmét aratta, a 113.-at még 2004-ben Juan Pablo Montoya a Brazil Nagydíjon, 131 futammal ezelőtt. Megvan a szezonbeli ötödik futamon az ötödik futamgyőztes és az ötödik csapat, amelyik nyerni tud (McLaren, Ferrari, Mercedes, Red Bull, Williams) – hatalmas diadal ez a hétvége Sir Frank Williams csapatának, amely hosszas szenvedés után került vissza a futamgyőztesek sorába! Williams-Renault-val legutóbb Jacques Villeneuve győzött 1997-ben.
És ami nagyon sok izgalmat sejtet: legutóbb 1983-ban fordult elő, hogy az első öt futamot öt különböző konstruktőr képviselője nyerje meg – abban az évben Keke Rosberg nyerte meg Williamsszel az ötödik futamot.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 01. 07:48, péntek | Sport
Magyar-német - Minden jegy elkelt
Minden jegy elkelt, így telt ház előtt rendezik meg november 19-én a Magyarország-Németország összecsapást a labdarúgó Nemzetek Ligája A divíziójának harmadik csoportjában.
2024. Október 30. 07:57, szerda | Sport
MOL Magyar Kupa - Búcsúzott a Debrecen
A Debrecen 1-0-s vereséget szenvedett a másodosztályú Mezőkövesd otthonában a labdarúgó MOL Magyar Kupa negyedik fordulójában, így búcsúzott a sorozattól.
2024. Október 30. 07:54, szerda | Sport
Nemzetek Ligája - Nem lehetnek magyar szurkolók Hollandiában
Nem lehetnek magyar szurkolók a hollandok otthonában sorra kerülő labdarúgó Nemzetek Ligája-mérkőzésen.
2024. Október 29. 07:57, kedd | Sport
Az M4 Sport közvetíti a 2026-os és 2030-as labdarúgó-világbajnokságot
A közmédia közvetíti a következő két labdarúgó-világbajnokságot 2026-ban és 2030-ban - tájékoztatta hétfőn az MTI-t a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA).